Blisko 150 osób, właścicieli serwisów napraw AGD oraz przedstawicieli największych producentów i importerów gościło na 7. Kongresie serwisów AGD w dniu 26 września w Łodzi.

– Spotykamy się co roku, aby wesprzeć wiedzą ekspercką dziesiątki mikro oraz małych firm, które codziennie wysyłają setki techników AGD do konsumentów w Polsce. To duże przedsięwzięcie, zważywszy, że w Polsce pracuje codziennie ponad 200 mln szt. dużego i małego AGD, mówił otwierając Kongres pan Wojciech Konecki, Członek Zarządu, Dyrektor Generalny APPLiA Polska. Przedstawił także wprowadzenie do rynku AGD pokazując ogólne liczby o tej branży.

Pierwszym tematem poruszonym na Kongresie były skargi konsumenckie. Pani Anna Mlostoń-Olszewska, Miejski Rzecznik Konsumentów w Łodzi, zaprezentowała rolę Rzecznika oraz pokazała problemy, jakie najczęściej trafiają do tego urzędu. Jak się okazuje, sprzęt AGD to tylko kilka procent wszystkich interwencji. Jednak wnioski z analizy skarg dotyczących AGD z pewnością posłużą firmom w jeszcze lepszym zrozumieniu niektórych zagadnień konsumenckich.

Drugie wystąpienie powiązane było z tematyką bloku konsumenckiego. Charakterystykę nowego pokolenia użytkowników w obsłudze posprzedażowej oraz nowe nawyki pojawiającej się generacji Y-Z zaprezentowała pani Iza Bernau-Ławniczak z Very Human Services. Młodzi konsumenci zaczynają inaczej żyć i mieszkać, kładąc coraz większy nacisk na jakość życia. Wraz za tym zmieniają się modele sprzedaży i pojawiają się nowe trendy w obsłudze klienta. Pani Bernau wyjaśniała, dlaczego także ważne jest podejście do zmiany oraz zrozumienie klientów, którzy bardziej niż kiedykolwiek kierują się emocjami.

Drugim tematem przewodnim spotkania było szkolnictwo branżowe. Nową strukturę oraz możliwości współpracy z serwisami AGD zaprezentowała pani Joanna Paćkowska, Wojewódzki koordynator ds. kształcenia zawodowego z Kuratorium Oświaty w Łodzi. Przedstawiła i opisała również możliwości współpracy szkoły z pracodawcą w ramach umowy lub porozumienia, w tym tworzenie klas patronackich, wyposażanie warsztatów lub pracowni, czy doskonalenie nauczycieli.

Dyrektor największego zespołu szkół technicznych w Polsce, Piotr Tokarz ZST w Rybniku przedstawił praktyczne możliwości współpracy z pracodawcami. Bardzo ciekawe były jego wnioski o interdyscyplinarnym charakterze zawodu mechatronika, który z powodzeniem mógłby być doszkalany w ramach specjalizacji w mechatronika w urządzeniach powszechnego użytku – AGD. Konieczne jest do tego zaangażowanie pracodawców oraz reprezentujące je stowarzyszenia lub izby gospodarcze (otoczenie biznesu).

Po lunchu przyszła kolej na tematy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym. Pan Sergiusz Urban, radca prawny kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr Sp. k., partnera merytorycznego Kongresu, zaprezentował podsumowanie obowiązków serwisów w kwestiach odpadów. Jak się okazuje, małe firmy nie mają nawet wiedzy z zakresu obowiązków rejestrowych w Bazie Danych Odpadów, która także została zaprezentowana. Z kolei przykłady współpracy punktu serwisowego z zakładem przetwarzania odpadów zaprezentował pan Michał Jurczok Dyrektor ds. rozwoju w MB Recycling Sp. z o.o.

Propozycje wspólnej platformy obsługi serwisów wystosował pan Krzysztof Pokłacki, Wiceprezes zarządu w Polskim Stowarzyszeniu Serwisów Urządzeń Domowych.

Radosław Maj, Kierownik Projektów w APPLiA Polska wyjaśnił zmiany w przepisach Unii Europejskiej po roku 2021 w zakresie części zamiennych. Przekazano także informacja o projekcie podręcznika dla techników AGD, jaki APPLiA Polska złożyła w ramach konkursu w Funduszach Norweskich.

Po podsumowaniu i zakończeniu Kongresu wszyscy uczestnicy spotkali się na uroczystej kolacji.