W dniach 26-27 maja Związek producentów AGD, APPLIA Polska wspólnie z Łódzką Strefą Ekonomiczną zorganizowali 4. Kongres AGD. Wydarzenie jest największą tego typu imprezą w Europie. W tym roku zjechało na nią do Łodzi łącznie ok 400 osób, w tym prezesi firm producentów i importerów AGD (m.in. Amica, Beko, BSH, Electrolux, Samsung, Whirlpool), dystrybutorów (m.in. Euro RTV AGD, Media Expert, Media Markt, Neonet, Galicja), poddostawców, firm zarządzających elektroodpadami, właścicielami serwisów AGD. Nie zabrakło także przedstawicieli administracji państwowej, władz samorządowych oraz naukowców. Dodatkowo pojawili się przedstawiciele czołowych organizacji samorządu gospodarczego w organizacji parasolowych oraz organizacji branżowych.
4. Kongres AGD otworzył Waldemar Buda, minister rozwoju i technologii. Zwrócił on uwagę na ważną rolę przemysłu AGD w polskiej gospodarce.

— Dzięki nowym inwestycjom i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań Polska jest liderem w produkcji AGD. Polskie fabryki odpowiadają za blisko 40 proc. produkcji dużego AGD w Unii Europejskiej, a produkowane w nich wyroby są dostarczane do kilkudziesięciu krajów świata — mówił minister.


Zdjęcie – Waldemar Buda

Minister podkreślił, że pomimo wojny w Ukrainie Polska jest bezpiecznym miejscem do inwestowania.

– Inwestowanie w Polsce jest nadal tak samo bezpieczne, jak było dotychczas. Branża AGD cały czas się rozwija i z każdym rokiem liczba osób w niej zatrudnionych jest większa – dodał szef MRiT.

Pierwszego dnia Kongresu AGD uczestniczy mili okazję wysłuchać aż pięciu paneli dyskusyjnych: makroekonomia, klimat dobrej energii, rynek pracy, logistyka oraz sprzedaż.
Wstępem do paneli dyskusyjnych było wystąpienie dwóch ważnych prezesów dla branży AGD w regionie – Konrad Pokutycki z BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o. (m.in. właściciel marki Bosch w AGD) i jednocześnie Przewodniczący Rady Związku APPLIA oraz Marek Michalik, prezes zarządu ŁSSE odbyli dialog liderów o bieżącej sytuacji biznesowej i zarządzaniu ryzykiem.


Zdjęcie – Konrad Pokutycki, Marek Michalik

Wstępem do paneli była także prezentacja Wojciecha Koneckiego Prezesa Zarządu APPLIA Polska, który podkreślił największe osiągnięcia polskiego przemysłu AGD w Europie i na całym świecie, gdzie staliśmy się jednym z największych eksporterów.

– Miniony rok to kontynuacja rozwoju przemysłu AGD w Polsce. Branża inwestuje w Polsce każdego roku ponad 1 mld zł w fabryki oraz centra badań i usług. Dzięki temu jesteśmy numerem jeden w Unii. Sytuacja cieszy, tym bardziej że udało nam się to osiągnąć pomimo drastycznych wzrostów cen surowców i energii, a także ciągłych problemów w dostawach komponentów” – powiedział, prezes APPLIA Polska Wojciech Konecki.

Zdjęcie – Wojciech Konecki

W panelu otwarcia prelegenci dyskutowali o generalnych wyzwaniach dla firm w ujęciu makroekonomicznym. Ostatni rok dostarczył wielu zjawisk wymagających analizy. W panelu makroekonomia uczestniczyli prezes PAIH Krzysztof Drynda, Rafał Baniak stojący na czele Pracodawców RP oraz Federico Rosales zarządzający Whirlpool S.A. Dyskusję poprowadziła Agnieszka Sygitowicz, wiceprezes Łódzkiej Strefy. Uczestnicy dyskutowali o strategiach działania w krótkiej i długiej perspektywie, wpływie kryzysu na biznes i zarządzaniu kryzysem, inwestowaniu oraz rozwoju gospodarczym.

Zdjęcie – panel makroekonomia

W panelu Klimat dobrej energii Wojciech Konecki, prezes Związku Pracodawców AGD APPLIA Polska rozmawiał z europosłem, członkiem Komisji ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego, Adamem Jarubasem, Olafem Krynickim, Dyrektorem Komunikacji Korporacyjnej w Samsung Polska oraz Grzegorzem Skrzypczakiem, prezesem czołowej organizacji odzysku zużytego sprzętu, ElektroEko S.A. Tematami dyskusji była generalnie polityka zrównoważonych produktów, czyli wkład AGD w politykę klimatyczną UE. Dyskusji poddano także zagrożenia dla polskiego przemysłu wynikające z luki w mechanizmie CBAM, który zaprojektowano w ramach pakietu Firfor55 UE.

— Masa sprzętu zebrana przez branżę elektrorecyklingu w latach 2006–2021 to około 3 mln Mt. W tym czasie nakłady na edukację wyniosły około 70 mln zł. Koszty poniesione przez wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek to około 1,5 mld zł, wartość inwestycji w latach 2006–2021 szacujemy zaś na ok. 370 mln zł — to nakłady na technologie, magazyny, hale produkcyjne, środki transportu czy punkty zbierania. Branża elektrorecyklingu zatrudnia dziś ok. 2,5 tys. osób, wartość rynku w 2022 r. wyniesie zaś 500 mln zł — mówił Grzegorz Skrzypczak, prezes zarządu ElektroEko SA.

Zdjęcie – panel klimat dobrej energii

W centrum uwagi trzeciego panelu o rynku pracy pozostawał temat odpływu migrantów z rynku pracy, głównie mężczyzn, którzy opuścili pracę w Polsce i wrócili na Ukrainę. Sytuacja ta odbiła się szczególnie na tych firmach produkcyjnych, których struktury były oparte w znacznym stopniu na pracownikach ze wschodu Europy. Jednak na ich miejsce przybyło kilkukrotnie więcej imigrantów. Konkluzja odnośnie przyszłego kształtu rynku pracy wśród ekspertów jest optymistyczna. Szacują, że obecnie firmy przygotowują się na przyjęcie do pracy blisko 700 tysięcy kobiet, które są w trakcie niezbędnych szkoleń i stopniowo będą wchodzić na polski rynek pracy, także na stanowiska dotychczas zdominowane przez mężczyzn. W dyskusji tej uczestniczyli Krystyna Napieraj-Gadawska, Dyrektor HR w Miele, Aleksandra Rychta, Dyrektor HR w Electrolux oraz Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service. Panel moderował Ernest Bodziuch, dziennikarz „Szczerze o pieniądzach”.

Zdjęcie – panel rynek pracy

W panelu Logistyka uczestniczyli Damian Kołata Head of Industrial & Logistics PL w Cushman & Wakefield, Wirginia Leszczyńska, prezes zarządu DL Invest Group, Bartłomiej Dobosz, prezes zarządu Cordis Logistics, dr Grzegorz Mazurkiewicz oraz Beata Trochymiak, redaktor naczelna PracujWLogistyce.pl. Poruszono wiele kwestii, w tym problemy w logistyce w Wielkiej Brytanii po Brexicie.

Zdjęcie – panel logistyka

Ostatni blok rozmów, ale za to jeden z najistotniejszych to sprzedaż. W nim poruszono trendy oraz kierunki e-commerce. Do tego wyzwania transformacji cyfrowej związanej z handlem. O tym wszystkim dyskutowali praktycy największych korporacji, którzy na co dzień zmagają się z wyzwaniami w tej dziedzinie: Andrzej Jackiewicz, prezes zarządu Media Markt Saturn, Artur Noga-Bogomilski, szef działu Market Inteligence w GfK Polonia, oraz Dorota Karczewska, partner kancelarii prawnej WKB. Obok wyzwań praktycznych poruszono nadchodzące zmiany prawne w e-commerce oraz kwestię odpowiedzialności za zgodność produktów oferowanych na platformach internetowych.

Zdjęcie – panel sprzedaż

W przerwach pomiędzy panelami, jak i w ich trakcie w namiocie kongresowym cały czas toczyły się rozmowy kuluarowe. Producenci małego AGD zadbali o doskonałą kawę i przekąski podczas tych rozmów.

Zdjęcie – namiot Kongres AGD 2022

Tegoroczny Kongres AGD był połączony z urodzinami Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, która obchodzi 25 lat działalności. Branża AGD odgrywa bardzo ważną rolę w łódzkiej gospodarce, dlatego gala jubileuszowa ŁSSE odbyła się pierwszego dnia Kongresu AGD. Wręczono na niej nagrody „Super” Grohmana m.in. przedsiębiorcom, inwestorom w ŁSSE. Od początku istnienia Łódzkiej SSE na jej terenie zainwestowało ponad 50 firm związanych z branżą AGD, w tym najwięksi światowi producenci.

Zdjęcie – gala Kongresu AGD

Drugi dzień Kongresu to profesjonalny networking w formule Business Mixera. Największe firmy z branży AGD spotkały się z podwykonawcami, startupami, dostawcami, firmami zajmującymi się recyklingiem. Spotkanie otworzył Zarząd ŁSSE oraz Wojciech Konecki, Prezes APPLIA. Zaprezentował on także przemysł AGD oraz naszą organizację. Na drugi dzień Kongresu APPLIA Polska zaprosiła szefów zakupów reprezentujących największych producentów – firm członkowskich APPLIA. Przedstawiciele z tych firm (Amica, Beko, Biazet, BSH, Electrolux, Miele, Samsung, Solgaz, Whirlpool) zasiedli do osobnych stolików, do których w ramach formuły speed dating dosiadali się w kilku rundach firmy zainteresowane współpracą z danym producentem. Wszyscy, którym nie udało się spotkać przy stoliku w ramach trzech rund mieli możliwość wykorzystania rundy dodatkowej na rozmowy z wybranym producentem AGD. Dodatkowo po części formalnej wszyscy uczestnicy spotkali się na wspólnym lunchu, gdzie mieli dodatkowy czas na budowanie tzw. networkingu.

Zdjęcie – Business Mixer AGD 2022

– Konflikty rodzą się z braku porozumienia i dialogu. Dlatego musimy się spotkać i porozmawiać jak odnaleźć się jako przemysł AGD w tej trudnej sytuacji. – wyjaśnia Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

Partnerzy główni

Partnerzy wspierający

Partnerzy merytoryczni

Patronat honorowy

Patronat medialny