– Jak do tej pory notujemy wzrosty sprzedaży w AGD. Słabiej wypada produkcja i eksport, ale tu radzimy sobie lepiej niż inne kraje, oceniał Wojciech Konecki, Prezes APPLiA Polska w programie „Ekonomia raport” w TV Republika w dniu 12 sierpnia.
– W przypadku produkcji dla AGD dostarczają tysiące firm MSP zatrudniające ok. 100 tys. osób. Producenci AGD korzystali z #TarczyAntykryzysowej, ale także tworzyli własne, aby wspierać swoich poddostawców. Duże firmy tylko w niewielkim stopniu redukowały zatrudnienie, dodał W. Konecki.
Jego zdaniem mamy bardzo ważne aspekty w produkcji, ale sprawy środowiskowe stają się szalenie ważne, także kosztowo.
– Na 100 wyrobów sprzedanych musimy zebrać 65 zużytych starych produktów AGD. Uwzględniając średni okres użytkowania sprzętu ok. 10 lat i wzrosty sprzedaży często musimy zbierać nawet więcej od tego co sprzedaliśmy 10 lat temu. To swego rodzaju mission impossible. My robimy wszystko co możliwe i prawdopodobnie jest szansa, abyśmy dobre wyniki osiągnęli również w recyklingu tego sprzętu. Ale jeżeli ich nie osiągniemy to chciałbym, aby kary były chociaż zawieszone ponieważ faktycznie, osoby które kupowały np. lodówkę przez internet to nie oddawały starej do recyklingu, tylko przenosili np. do piwnicy., mówił Prezes Konecki.
Prezes Konecki powiedział także o zbliżającej się rewolucji w przeskalowaniu etykiet. Te same wyroby w klasie A+++ staną się wyrobami klasy C. Niestety przez pewien czas konsumenci będą zaskoczeni zmianami. Sprzęty najefektywniejsze będą miały klasę B. Zmiana przepisów wynika z regulacji unijnych i pojawi się w sklepach w marcu przyszłego roku. Potrzebna jest tu jednak edukacja.