W dniu 18 XI odbył się 9. Kongres serwisów AGD. W wydarzeniu wzięło udział ponad 180 osób, w tym ponad 100 największych firm serwisowych, ponad 20 firm – producentów i importerów AGD oraz przedstawiciele szkół technicznych.
Kongres serwisów AGD od 10-ciu jest działaniem wspierającym sektor napraw, a autorem tej inicjatywy od początku są producenci AGD zrzeszeni w naszej organizacji. Dostarczamy dużą ilość wiedzy oraz podejmujemy wspólne wyzwania, jak na przykład starzejąca się kadra techników napraw AGD. Ciesze się, że tak wiele firm MŚP korzysta z naszych spotkań, mówił Wojciech Konecki, Prezes APPLIA Polska.
APPLIA Polska organizuje te coroczne spotkania jako forum dialogu w sektorze napraw sprzętu AGD, podczas którego podejmowane są wyzwania stojące przed firmami. Kongres otworzył Wojciech Konecki, prezes APPLIA prezentując jednocześnie najnowsze dane o rynku oraz przemyśle AGD w Polsce.
Jednym z wyzwań sektora napraw są nieustannie zmieniające się przepisy konsumenckie. Dorota Karczewska, partner w kancelarii WKB wspólnie z Izabelą Szewczyk-Krzyżanowską (WKB) zaprezentowały i szczegółowo omówiły najnowszą ustawę o przepisach konsumenckich, która wejdzie w życie już od 1 stycznia 2023 r. Przepisy, które opublikowano w Dzienniku Ustaw kilka dni przed Kongresem wprowadzają istotne zmiany w sprzedaży konsumenckiej. Uczestnicy mieli także okazję zadać pytania w trakcie półgodzinnej sesji po prezentacji.
Kolejny tematem poruszonym na Kongresie były dane osobowe w serwisie. Praktyczne wnioski w tym zakresie zaprezentowała Agnieszka Wiercińska-Krużewska, partner w kancelarii WKB. Radosław Maj, project manager w APPLIA przedstawił narzędzia promocji zawodu technik napraw AGD, które zostały wypracowane w ramach projektu Program doskonalenia nowoczesnego zawodu technik napraw AGD. Książka – kompendium wiedzy o AGD wraz z platformą e-learningową oraz ćwiczeniami ze scenariuszami lekcji stanowią kompleksowy materiał dla szkół i firm serwisowych pozwalający przekazać podstawową wiedzę dla osób chcących zostać profesjonalnym technikiem napraw AGD. Po spotkaniu rozdano ponad 120 książek dla firm serwisowych oraz dyplomy dla osób biorących udział w kursie na platformie e-learningowej.
W ramach realizowanego przez APPLIA projektu w latach 2021/22 w sprzęt do przeprowadzania ćwiczeń (AGD, narzędzia, mierniki) wyposażono aż pięć szkół technicznych. Radosław Maj z APPLIA poinformował o planach podpisania porozumień o realizacji projektu ćwiczeń praktycznych w trzech szkołach w roku 2023 (wybranych spośród pięciu obecnych szkół w projekcie).
Maciej Burnus, Prezes Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Elektryków Polskich zaprezentował m.in. rolę SEP w procesie certyfikowania uprawnień profesjonalnych serwisów AGD.
Tradycją Kongresów serwisów AGD są już gościnne wystąpienia Polskiego Stowarzyszenia Serwisów Urządzeń. Wspólne wyzwania dla serwisów AGD zaprezentowali Janusz Roszczypała i Henryk Baranowski, prezes i wiceprezes PSSUD. Na koniec spotkania temat obowiązków nie profesjonalnego zbierającego jakim są serwisy, podjęła Nina Leszczyńska-Dudek, ekspert w zakresie elektrorecyklingu oraz Łukasz Chmal dyrektor handlowy z firmy MB Recykling.
Partnerami wydarzenia było 9 producentów AGD: Amica, Beko, BSH, Electrolux, Gorenje, Haier, Samsung, Smeg oraz Whirlpool.
Partnerem merytorycznym była kancelaria prawna WKB.
Partnerem merytorycznym Info Produkt.