15 lipca Komisja Europejska opublikowała wyjaśnienie dotyczące prezentacji klas etykiet energetycznych w reklamach wizualnych i materiałach promocyjnych. Wydany dokument jest pokłosiem orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z października 2023 r. dotyczącego etykietowania energetycznego piekarników i okapów kuchennych, które ma wpływ również na inne produkty.
W orzeczeniu stwierdzono, że w reklamach nie wystarczy jedynie wskazanie na klasę produktu (np. A lub B). Konieczne jest również zaznaczenie obowiązującego zakresu klas energetycznych (np. A++ do D lub A do G).
W przypadku produktów, które nie były przedmiotem przeskalowania najbardziej wydajna klasa może wahać się między A a A+++, przy czy najmniej wydajna klasa nie zawsze oznaczana jest literą G. Opublikowane wyjaśnienie ma zapewnić konsumentom lepsze rozeznanie w tej sprawie.
Podmioty gospodarcze zobowiązane są tym samym do używania litery oznaczającej klasę energetyczną produktu w strzałce obok odpowiedniego zakresu klas w reklamach wizualnych, katalogach oraz innych materiałach promocyjnych piekarników domowych i okapów kuchennych. Dostawcy innych produktów z etykietą energetyczną, które nie zostały jeszcze przeskalowane, w miarę możliwości również powinni umieszczać taki piktogram wraz z odpowiednim zakresem klas.
Komisja udostępniła już piktogram obrazujący wprowadzone zmiany dla piekarników do zabudowy (patrz zdjęcie główne wpisu). Odpowiednie piktogramy dla piekarników wolnostojących i okapów kuchennych zostają udostępnione w europejskim rejestrze produktów do celów etykietowania energetycznego (EPREL) i będą automatycznie pobierane za pośrednictwem interfejsów programowania aplikacji (API). Piktogramy dla pozostałych grup produktów pojawią się w późniejszym terminie.
Pełna treść zawiadomienia w języku polskim znajduje się W TYM MIEJSCU.