MEDIA
Kodeks dobrych praktyk sprzedaży AGD
Branża AGD jest znaczącym i dynamicznie rozwijającym się sektorem polskiej gospodarki, przyczyniającym się do tworzenia nowych miejsc pracy, wzrostu innowacyjności oraz dbałości o środowisko naturalne. Pragnąc wzmocnić pozytywne trendy oraz dać kolejny impuls do dalszego rozwoju rynku AGD, postanowiliśmy stworzyć zbiór zasad etyczno-biznesowych, które promować będą coraz wyższe standardy handlu sprzętem AGD.
Celem niniejszego Kodeksu jest także stworzenie norm obowiązujących producentów i dystrybutorów, które będą zwiększały zaufanie i bezpieczeństwo zakupów dokonywanych przez konsumentów. Dotyczyć one będą zarówno procesu sprzedaży, promocji, jak i pakietu usług im towarzyszących.
Do współpracy i poparcia inicjatywy zapraszamy nie tylko producentów i sprzedawców AGD, ale także przedstawicieli innych branż, dla których przestrzeganie uczciwych zasad jest wyrazem troski o najwyższą jakość obsługi klienta. Podpisując Kodeks, jego Sygnatariusze zobowiązują się do przestrzegania zasad w nim zawartych w zakresie, w jakim ich dotyczą oraz do propagowania Kodeksu, w szczególności w relacjach ze swoimi kontrahentami. Zapisy Kodeksu nie są normami prawnymi i są respektowane przez jego sygnatariuszy na zasadzie dobrowolności.
1. Sygnatariusze zobowiązani są do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji i dobrych praktyk kupieckich. Szczególnie naganne jest ograniczanie konkurentom dostępu do rynku, niedozwolone porozumienia dotyczące warunków sprzedaży lub podziału rynku (terytorium lub klientów) pomiędzy konkurentów, zmowy cenowe i ustalanie cen odsprzedaży, a także naruszanie zbiorowych interesów konsumentów, w szczególności wprowadzanie konsumentów w błąd.
2. Niedozwolone jest prowadzenie tzw. czarnego PR podczas własnych działań sprzedażowych i marketingowych polegającego na rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub nierzetelnych informacji o konkurentach i ich produktach, w szczególności prowadzenie szkoleń zawierających nieprawdziwe lub nierzetelne informacje o konkurentach i ich produktach, zlecanie specjalistycznym firmom wyrażania nieprawdziwych negatywnych opinii o konkurentach i ich produktach, w szczególności w mediach społecznościowych i na internetowych forach dyskusyjnych.
3. Oceny i opinie dotyczące urządzeń i ich funkcjonalności publikowane na forach i portalach społecznościowych powinny być dokonywane przez użytkowników danego urządzenia. Szczególnie naganne jest podszywanie się pod konsumentów – użytkowników w celu umieszczania niekorzystnych opinii o urządzeniach konkurencyjnych, jak również korzystnych o własnych produktach lub zlecanie podobnych działań.
4. Aby zapewnić konsumentom rzeczywisty dostęp do najlepszej oferty organizowane promocje powinny dotyczyć towarów, które faktycznie są w posiadaniu organizatora promocji lub których dostępność jest zagwarantowana przez producenta.
5. Niedozwolone jest bezpośrednie premiowanie sprzedawców sklepów detalicznych za sprzedaż sprzętu marek określonych producentów bez wiedzy i zgody właściciela sklepu lub firmy dystrybucyjnej. Dotyczy to również programów lojalnościowych oferowanych sprzedawcom.
6. Informacje dla konsumentów muszą być zrozumiałe, czytelne, jednoznaczne i zgodne z prawdą, a ich charakter i kształt winien odpowiadać ogólnym przepisom prawa. Dotyczy to przede wszystkim: zakresu świadczonych usług (dostawa, gwarancja), ceny czy etykiet efektywności energetycznej. Konsumenci – niezależnie od tego czy kupują urządzenia na miejscu w sklepach, czy poprzez sprzedaż wysyłkową – powinni zawsze otrzymywać informacje wymagane przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
7. Wszyscy sprzedawcy internetowi winni przestrzegać prawa na równi z innymi sprzedającymi, w szczególności umieszczać na fakturach numery rejestrowe BDO, czy oferować bezpłatne przyjęcie zużytego sprzętu.
8. Niedozwolone jest wpływanie na niezależne instytucje i inne podmioty prowadzące badania rynku, w celu zmiany uzyskanych wyników badań lub wpływanie na te wyniki w inny nielegalny sposób. Niedozwolone jest również manipulowanie wynikami badań, aby zaprezentować własną pozycję w sposób niezgodny z wynikami tych badań i tym samym z rzeczywistością.
Lista Sygnatariuszy
Nr | Firma | Marki | www |
---|---|---|---|
1 | BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o. | Bosch, Siemens, Gaggenau, Zelmer | www.bsh-group.pl |
2 | De’ Longhi Polska Sp. z o.o. | De’ Longhi, Kenwood, Braun, Nutribullet | www.delonghi.pl |
3 | Electrolux Poland Sp. z o.o. | Electrolux, AEG | www.electrolux.pl |
4 | Groupe SEB Polska Sp.z o.o. | Tefal, Rowenta, Krups, WMF | www.groupeseb.com |
5 | Whirlpool Polska S.A. | Whirlpool, Indesit, Hotpoint | www.whirlpool.pl |
6 | Miele Sp.z o.o. | Miele | www.miele.pl |
7 | Philips Polska Sp. z o.o. | Philips, Saeco | www.philips.pl |
8 | Ciarko Sp. z o.o. | Ciarko | www.ciarko.pl |
9 | Ariston Polska Sp. z o.o. | Ariston | www.ariston.com/pl |
10 | Amica S.A. | Amica | www.amica.com.pl |
11 | Vorwerk Polska Sp. z o.o. Sp. k. | Thermomix, Kobold | www.vorwerk.com/pl |
12 | Teka Polska Sp. z o.o. | Teka | www.teka.com/pl |
13 | Gorenje Polska Sp. z o.o. | Gorenje, Hisense | www.gorenje.pl |
14 | Samsung Electronics Sp. z o.o. | Samsung | www.samsung.com/pl |
15 | Haier Polska Sp. z o.o. | Haier, Candy, Hoover | www.candy.pl |
16 | MPM AGD S.A. | MPM, Sam Cook, Haus & Luft, Smile | www.mpm.pl |
17 | Franke Polska Sp. z o.o. | Franke | www.franke.com |
18 | BEKO S.A. | Beko, Grundig | www.beko.pl |
19 | Kärcher Sp. z o.o. | Kärcher | www.karcher.pl |
20 | Vestel Poland Sp. z o.o. | Vestel, Vestfrost, Finlux | www.vestel-poland.com |
21 | Jura Polska Sp. z o.o. | Jura | www.pl.jura.com |
22 | Aged Sp. z o.o. | Nivona, Haden, Solis | www.fore.pl |
23 | SMEG Polska Sp. z o.o. | Smeg | www.smeg.pl |
24 |
Groupe Atlantic Polska Sp. z o.o. |
Atlantic | www.atlantic-polska.pl |
25 | Daikin Airconditioning Poland Sp. z o.o. | Daikin | www.daikin.pl |
26 | Maan Sp. z o.o. | Maan | www.maan.pl |
27 | Versuni Poland Sp. z o.o. | Saeco, Gaggia, Preethi, Philips Walita, Senseo, L’OR Barista | www.versuni.com |
28 | Sharp Consumer Electronics Poland Sp. z o.o. | Sharp | www.sharp.pl |
29 | Procter and Gamble Polska Sp. z o.o. | Braun, Oral-B | www.pl.pg.com |
30 | Dyson Sp. z o.o. | Dyson | www.dyson.pl |
31 | Elica Group Polska Sp. z o.o. | Elica | www.elica.com/PL-pl |
32 | Liebherr-Polska Sp. z o.o. | Liebherr | www.liebherr.com |
33 | Panasonic Marketing Europe GmbH (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce | Panasonic | www.panasonic.com/pl/ |
34 | Solgaz Sp. z o.o. | Solgaz | www.solgaz.eu |
35 | Eurogama Sp. z o.o. | Zelmer | www.zelmer.pl |
KONTAKT
APPLiA Polska
ul. Włodarzewska 76d
02-393 Warszawa,
tel./fax: +48 22 668-84-95
e-mail: biuro@applia.pl
NIP: 526-276-88-45