W dniach 23-24 września 2021 r. w Łodzi odbył się III Kongres AGD. Jest to największe biznesowe spotkanie branży AGD w Europie, które organizują wspólnie Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz APPLiA Związek Pracodawców AGD.

Kongres AGD to największy CEO Summit w branży. Na nasze wydarzenie do Fabryki Grohmana, siedziby Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zjechali prezesi największych producentów sprzętu AGD, przedstawiciele polskiego rządu, prezesi detalistów, producentów komponentów, przedstawiciele serwisów AGD oraz recyklerów zużytego sprzętu. W skrócie, cały łańcuch cyklu życia produktu. Po ponad roku pandemii Kongres to pierwszy raz, kiedy wszystkie te osoby miały okazję spotkać się fizycznie. Wybór miejsca nie jest przypadkowy, bo sektor AGD jest jednym z kluczowych inwestorów w ŁSSE.

Kongres AGD to forum dyskusji i rozmów przemysłu z przedstawicielami rządu tworzącymi klimat do rozwoju gospodarczego. Między innymi dlatego hasłem przewodnim tegorocznego spotkania był „Nowy Klimat”, który odmieniano we wszystkich panelach dyskusyjnych: Klimat inwestycyjny, Nowy HR, Nowa sprzedaż, Klimat GOZpodarczy, Nowy łańcuch dostaw. Drugiego dnia rozmowy o wyzwaniach zamieniono na spotkania przy stole w ramach Busines Mixer AGD.  Dziesięciu producentów przysłało na ten dzień swoich szefów zakupów.

Na otwarciu Kongresu pojawili się przedstawiciele rządu i administracji, w tym wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda, wiceminister rozwoju i technologii oraz pełnomocnik rządu ds. inwestycji zagranicznych, Grzegorz Piechowiak, prezes NGOŚIGW prof. Maciej Chorowski oraz Krzysztof Drynda, prezes PAIH.

– Pandemia pokazała, że trzeba szybko reagować na to, co dzieje się w biznesie i w przypadku branży AGD widać, że ten czas był dobry. Pomimo nawet kilkunastodniowego przestoju w produkcji okazało się, że można zwiększyć ją w skali roku. – powiedział Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej podczas konferencji prasowej przed otwarciem Kongresu. Dodał, że warto stawiać na rozwój przemysłu AGD w Polskiej gospodarce.

– Jesteśmy liderem, jeżeli chodzi o AGD w Europie i jest to bardzo ważne ogniwo naszej gospodarki – mówił wiceminister rozwoju i technologii oraz pełnomocnik rządu ds. inwestycji zagranicznych, Grzegorz Piechowiak.

Kongres otworzył online wicepremier Piotr Gliński:

– Bardzo się cieszę, że inicjatywy takie jak Kongres AGD odbywają się w naszym kraju, w bliskiej mi Łodzi i jej silnej Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej – mówił podczas otwarcia wicepremier Piotr Gliński.

Gospodarzem spotkania był prezes ŁSSE Marek Michalik, a gospodarzem na scenie Wojciech Konecki, prezes APPLIA.

– Jest to dla nas priorytetowa branża. Proces rozwoju sektora AGD w Łódzkiej Strefie trwa nieustająco, odkąd pojawiły się pierwsze duże inwestycje producentów, tj. Indesit, BSH. Prawdziwy boom inwestycyjny nastąpił w czasie, gdy byłem wiceprezydentem Łodzi u prezydenta Jerzego Kropiwnickiego. Producenci widzieli w Łodzi i regionie potencjał i przyciągnęli swoich poddostawców. To była przełomowa decyzja, mówił prezes ŁSSE Marek Michalik.

– Branża AGD od lat jest niezwykle ważnym sektorem polskiej gospodarki. Plasujemy się na pierwszym miejscu w Unii Europejskiej wśród producentów z tego sektora – podkreślał Wojciech Konecki, prezes Związku Pracodawców APPLiA Polska i wiceprezes Krajowej Izby Gospodarczej.

Pierwszy panel – Klimat inwestycyjny to dyskusja w zacnym gronie: Krzysztof Drynda / Prezes Zarządu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu,  Konrad Pokutycki / Prezes Zarządu BSH w Polsce, Fabio Pommella / Prezes Zarządu Whirlpool Company Polska, Marek Michalik / Prezes Zarządu ŁSSE S.A. oraz Michał Samborski / Head of Development Panattoni Europe.

– Myślę, że są szanse na kolejne inwestycje w Polsce i dalszy rozwój. To już nie tylko fabryki, lecz bardzo mocny rozwój obszarów R&D czy inwestycje w laboratoria – podkreślał Konrad Pokutycki, prezes BSH oraz Przewodniczący Rady Związku w APPLIA. Dodał, że dane z 2021 r. pokazują, że nadal trwa duży popyt na wyroby AGD w związku z czym spodziewa się utrzymania wysokiego poziomu produkcji. Jest szansa, że pod względem produkcji pobijemy ubiegły rok.

W panelu Nowy HR przedstawiciele sektora AGD wskazali, że obecnie ich największym problem jest brak pracowników.

– Aspekt braku pracowników na rynku w Polsce jest bardzo widoczny. Robimy wszystko, żeby zrekrutować jak największą liczbę osób, zachęcić bezrobotnych i wyciągnąć ich z niebytu pracy. Ściągamy też pracowników z zagranicy, bo bez tego dużego wsparcia niektóre linie produkcyjne nie mogłyby działać tak wydajnie – tłumaczyła Iwona Szmitkowska z Work Service SA.

Pani Iwona przepytała na scenie m.in. Zofię Korecką-Rejczak, Managing Director, Miele Sp. z o.o. oraz Olgierda Bałtaki, HR Director Samsung Electronics Poland Manufacturing we Wronkach.

Rosnące wskaźniki sprzedaży i produkcji pokazują, że kluczowe zmiany zachodzą w logistyce i sprzedaży internetowej. Dlatego tym tematom poświęcono na kongresie aż dwa panele. O przyszłości e-commerce dyskutowali Jacek Palec z Frisco.pl i Grzegorz Wachowicz reprezentujący RTV EURO AGD.

Popyt na zakupy online w czasie pandemii był tak wysoki, że firmy nie nadążały z wysyłką towarów. Za tak dużą sprzedażą musi podążyć logistyka, nie tylko w kwestii wielkości magazynów, ale przede wszystkim automatyzacji procesów, by skrócić drogę na linii centrum logistyczne – odbiorca. Ten wątek podnieśli eksperci w zakresie logistyki Arkadiusz Rudowicz z BCUBE Poland i Artur Olejniczak z Wyższej Szkoły Logistyki. Panowie zabrali uczestników także w wirtualną podróż w czasie rzeczywistym wykorzystując kamery 360o i rzeczywistość wirtualną do jednego z magazynów AGD.

Klimat GOZpodarczy, czyli dyskusję o związkach AGD ze środowiskiem poprowadziła Julia Patorska / Partner Associatew Deloitte. W dyskusji udział wzięli prezes NGOŚIGW prof. Maciej Chorowski, Paolo Falcioni, Dyrektor Generalny APPLIA Europe oraz Grzegorz Skrzypczak, prezes Elektro Eko S.A. Profesor Chorowski zaproponował rozwijanie współpracy w kierunku innowacyjnego wykorzystania chłodziarek do magazynowania energii. Paolo Falcioni przypomniał, że branża AGD jest liderem w realizacji gospodarki obiegu zamkniętego, co potwierdził prezes Grzegorz Skrzypczak, którego organizacja odzysku zapewnia recykling ponad 90% zebranego przez nią zużytego sprzętu.

III Kongres AGD zakończył się wyczekiwanym przez uczestników Business Mixerem AGD, czyli szybkimi spotkaniami przy stolikach: producentów z poddostawcami, usługodawcami, doradcami biznesowymi, czy start-upami oferującymi innowacyjne rozwiązania. Przy stolikach usiedli szefowie zakupów z Amica, Beko, Biazet, BSH, Electrolux, Miele, Samsung, Solgaz oraz Whirlpool.

– Spotkania w Business Mixerze zamieniają się bardzo często w wieloletnią współpracę. To wiemy od uczestników. Z każdym takim spotkaniem chętnych przybywa. To wyjątkowe wydarzenie, ponieważ w ciągu 90 minut każdy uczestnik może zdobyć około stu nowych kontaktów, co w codziennej rzeczywistości biznesowej nie jest możliwe – wyjaśniał Marek Michalik.

Obok producentów swój stolik miała APPLIA reprezentowana przez Wojciecha Koneckiego.

Do zobaczenia na IV Kongresie AGD!

Artykuł w Pulsie Biznesu o Kongresie AGD

Reportaż o Kongresie AGD TVP Łódź

Kongres AGD w mediach społecznościowych